ادبیات جهان

ترجمه

در این وبلاگ ترجمه ام از داستان های کوتاهِ مورد علاقه ام را قرار خواهم داد.

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

نویسندگان

Mrs Fox

چهارشنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۵، ۰۹:۵۷ ق.ظ

خانم سارا هال نویسنده انگلیسی است که معمولا داستانهایش رنگ و بویی فمنیستی دارد. "خانم روباه" که از داستانهای کوتاه اوست  در 2013 جایزه ملی داستان کوتاه بی بی سی را برایش به ارمغان آورد.

"خانم روباه" داستانی تمثیلی است پیرامون طبیعت انسان و تمایلات او. داستان راجع به زن جوانی است که تبدیل به روباه می شود. نثر داستان آهنگین است و ترکیبیست از اصطلاحات و واژه های شاعرانه و روزمره. سراسر داستان رقص موزونی است بین زیبایی و قباحت، لطافت و خشونت، احساسات عاشقانه و نیازهای حیوانی.

از نظر من داستان اشاره ای است به ویژگی های حیوانی و زمینی انسان. وقتی یک زن زیر بار توقع دیگران از اینکه فرشته ای پاک و بی عیب باشد، پوست می اندازد و می خواهد به سادگی انسان باشد با تمام نقص ها، کاستی ها و درنده خویی ها. و چه بسا اینگونه رام نشدنی، دست نیافتنی وخواستنی تر باشد.

گذشته از این داستان اشاره به غریزه قوی زن برای حفاظت از فرزندانش دارد؛ آنقدر که حاضر است خود را فدای بقای آن ها کند. داستان سرشار از استعارات و اشارات غیر مستقیم است. تمام رویدادها، رنگ ها، مناظر و افراد پشت معناهای ظاهریشان معناهای دیگری را القا میکنند. شاید با یک بار خواندن، روایت داستان عجیب به نظر بیاید. اما هر بار که بیشتر آن را میخوانید بیشتر مجذوب شده و به دنبال کشف استعارات و معانی پنهان آن برخواهید آمد.

ترجمه داستان کوتاه خانم روباه را از اینجا بخوانید.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">