ادبیات جهان

ترجمه

در این وبلاگ ترجمه ام از داستان های کوتاهِ مورد علاقه ام را قرار خواهم داد.

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

نویسندگان

۱ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

زجرآوره

نوشته: توماس ریوِرا

 

درباره نویسنده: توماس ریورا سال 1935 در تگزاس در خانواده ای مکزیکی_ آمریکایی متولد شد. هرچند فصلِ برداشت دائم در سفر بودند، فرزندان خانواده همگی به مدرسه رفتند.  از 12 سالگی شعر می گفت و به عنوان فرزند یک خانواده مهاجر در سه ماهه تابستان و طی سال تحصیلی، کار هم می‌کرد. بعد از پایان مدرسه در رشته ادبیات انگلیسی درس خواند و مدتی در مدارس تدریس کرد. در 1969 موفق به اتمام دوره دکترا از دانشگاه اوکلاهام شد. معروفترین اثر او داستان بلند "و زمین او را تاب نیاورد" است که در سال 1971 نگاشت. این کتاب مجموعه ای است از 14 داستان کوتاه و 13 شرح کوتاهِ پاره پاره و بدون تسلسل زمانی و شخصیتی. محور اصلی داستان‌ها زندگی جامعه مکزیکی_آمریکایی مهاجر، شرایط نامناسب زندگی‌شان و فقر بالای فرهنگی اقتصادی این قشر و همچنین نژاد پرستی و حرص و طمع زمین‌داران و مردم بومی است. داستان حاضر با عنوان "زجرآوره" یکی از داستان های این اثر است. این داستان کوتاه از زبان پسرجوانی است که راوی بیشتر قطعاتِ کتاب است. او به خاطر توهین و تحقیری که به خاطر نژادش متحمل شده کنترل خود را از دست داده و با دانش‌آموزان دیگر درگیر شده و از مدرسه اخراج می‌شود. در این داستان شرایط دشوار کودکان مهاجرِ کارگر برای ادامه تحصیل به تصویر کشیده شده است.

 "و زمین او را تاب نیاورد" را می‌توان اثری به شمار آورد که جامعه‌ی امریکا را به سوی تغییری اجتماعی جهت بهبود موقعیت کاری برای کارگرانِ مهاجر فراخواند.

از داستان:

"-       چرا انقدر می‌ری مدرسه؟

-       بابا می‌گه آماده‌مون می‌کنه. می‌گه اگه شانسی باشه احتمالا گیر مایی که درس می‌خونیم میاد.

-       البته اگه من جای تو بودم زیاد بهش فکر نمی‌کردم. فقیرا از اینی که هستن فقیرتر نمی‌شن. ما از اینی که هستیم بدبخت‌تر نمی‌شیم. برای همین من نگران نیستم. اون‌هایی که اون‌ بالاهان باید حواسشون جمع باشه. چیزی برای از دست دادن دارن. آخرِ بدبختیِ اون‌ها می‌شه اینی که ما الان هستیم. اما برای ما چه فرقی داره؟

     لینک دانلود داستان

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۰۶ شهریور ۹۶ ، ۲۳:۰۰
محبوبه شاکری مطلق